Thursday, March 30, 2006

Sock, sockare...

När min fru och jag passerade spärrarna på iskalla T-centralen efter en tvåveckors utlandsvistelse i något varmare klimat så utspelar sig en intressant episod. Spärrvakten var uppenbarligen mycket bevandrad i söderomsöderstockholmsk folkmun, (alternativt dialektalt fantasifull mytoman), för när min fru sträcktte fram remsan och förklarade att "Sockenplan" var hennes slutdestination, så skrek spärrvakten av glädje: "En sockare! En sockare!". Min fru tittade förvånat på honom, och han fortsatte: du ska inte säga Sockenplan, du ska säga Sock. Ja, Sock ska du säga".

Så var det med den saken. Jag är en sockare som bor vid Sock. Tydligen.

4 Comments:

At 8:19 AM, Anonymous Anonymous said...

Kul att hitta en blogg om sitt närområde. Mvh Stina på Fältet

 
At 2:28 PM, Anonymous Anonymous said...

Jag tycker mest att din blogg reflekterar områdets klassförändring.
Att du ens blir sur på en sådan sak visar på att du har ett behov av att känna dig överlägsen för att du bor på Enskedefältet.

Visst att det är kul att någon skriver om Fältet. Ändå undrar jag om inte du skulle trivas bättre på Stureplan?

Du klagar på att någon kallade Sockenplan för Sock men själv kan du inte stava till sträckte?

 
At 1:57 PM, Blogger Jakob said...

Ehh...sur blev jag inte. Tyckte det var helt underbart. Fram för fler spärrvakter som denne! Får väl lägga in smileys så att inläggen inte missförstås så till den milda grad....Det som du som inte skriver ditt namn läser in ur mitt inlägg är..ja, smått sanslöst.

Jag bor för övrigt inte på fältet - utan i en hyresrätt vid Sockenplan (tydligen viktigt för dig), och jag har säkert stavat fel i hastigheten på ett och annat ord på bloggen. Om du letar ett tag finner du säkert mer att anmärka på!

 
At 3:21 PM, Anonymous Anonymous said...

Jag ska också försöka mig på att säga Sock när jag ska använda remsa när jag åker hemåt. Undra om spärrvakten då förstår för en del förstår ju inte vad Medis eller Rådis är för någon station.

 

Post a Comment

<< Home