Monday, October 03, 2005

enskedefaltet.nu

När jag som vanligt granskade anslagstavlan på Konsum Sockenplan så noterade jag en lapp som manade till kamp. Ett protestmöte ska hållas inom kort för att samla kraft mot Stadsbyggnadkontorets planer på att godkänna att lågpriskedjan Lidl:s planer på en ny butik med tillhörande parkeringsplats i anslutning till Enskedefältet. Mer info finns på www.enskedefaltet.nu

Först trodde jag att detta var ännu en av alla dessa rörelser som på statsvetarspårk kallas "not in my backyard" - alltså proteströrelser mot fenomen som ogillas främst på grudn av sin placering: (gärna fler bostäder, men inte där vi bor, gärna lågpriskedjor med fina parkeringplatser, bara inte just i vårt fina område). Om missförstå mig inte: de kan ju ha legitima syften som att hindra exploatering av grön- och rekreationsområden.

Men hemsidan visade sig vara en smärre portal och hemsida för Enskedefältets trädgårdsförening, med en omfattande och imponerande verksamhet, såsom utlåning av redskap och möbler, arrangemang av fester, inköp av julgranar och fyrverkerier, hantverkartips, samverkan mot brott och virtuell anslagstavla, bland mycket annat. De fixar också bättre priser för sina medlemmar i en rad av SoGlo:s butiker.

Återkommer med mer info om protestmötet och om byggplanerna.

2 Comments:

At 9:59 AM, Blogger ... said...

Jag är lite nyfiken på hur det gick för Håkan Kråkan i Lilla melodifestivalen? Den gick ju av stapeln i lördags...

 
At 2:35 PM, Anonymous Anonymous said...

Hur gick mötet?

 

Post a Comment

<< Home